חגי תשרי 2015

עוד מעט קט והדממה המוזרה תמיד של יום הכיפורים צונחת עלינו.

החג הקדוש ,למי שקדוש וחג האופניים לכל היתר; התקבע בינתיים .עד יום בו תקום קואליציה אחרת ושר תחבורה  ש"סניק שיאסור על נסיעה ביום זה, זה  הרי בתחום סמכותו.

מה לי ולחגי תשרי אני תוהה; הרי ראש השנה עבורי הינו ראש השנה האזרחי שבלוח השנה; ומעבר לחופשה ומסיבת זלילה משפחתית אינו אומר לי דבר.

מוזר,אך בעקבות שאלתו של חן על עץ המשפחה של תמי ,התיישבתי וטרחתי על מציאת אילן היוחסין שלה. ובעקבות קצה חוט ,שסיפק לי בזמנו דודה – שמוליק ז"ל מכנרת; מצאתי את העץ של משפחת היימן , משפחה כנראה חרדית ,באוסטרליה ובמשפחה זו הקימו עץ משפחה לתפארת.
דרך עץ זה מצאתי שמוצאה של תמי אשתי ניתן למעקב 900 שנה אחורה! ,עד למהר"מ מרוטנבורג . שחפרתי מעט יותר מצאתי שאותו מהר"מ קיבע במאה ה 13 את תפילות ראש השנה, והנה קשר כלשהוא לחג זה. קיבצתי את כל החומר הנוגע לכך כאן.

יום הכיפור , החג הבא, הינו במפגיע חג דתי יהודי תמיד מגביר את רתיעתי מהמאמינים הכופים עלי את אורחותיהם.

אתמול הסתיימה סדרה מצוינת בערוץ 10 על גיהינום וגן עדן והאמונה בעולם הבא. הסדרה הסתיימה בדבריה של גברת פרץ אישה מאמינה בכל מאודה ששכלה את שני בניה זה אחר זה במלחמות ישראל. מזכרוני אני מצטט "לעיתים נדמה לי שאלוהים שכח אותי, אבל אני, אני לא נטשתי אותו מעולם."

וכך בתמצית , הנה הצורך האנושי העז ביותר שאינו מכיר בסופיות שלנו ויותר מכך בסופיות של היקרים לנו ומה יקר מבן , צורך הבורא את העולם הבא שבו הם מחכים לנו, וכן את האלוהים אותה ישות דמיונית שעצם קומה פותר לנו (כביכול) את שאלת קיומינו ותכליתה.

האם ההכרה הרציונלית בכך שאנו חיה ביולוגית מוגבלת שנמצאת על גרם שמיים שמסתובב לו ביקום מתפשט ניתנת להכלה בכלל?

האם ההכרה בכך שכוח תפישתינו מוגבל ותמיד תיוותרנה שאלות שאין להן מענה קבילה עלינו, אז זהו שלא.

מעצם טיבעינו אנו זקוקים לתובנות שיסדרו לנו את מה שחושינו תופשים ומעבירים למוח.

חלקי אינו עם אלו שהחליטו שיש אלוהים יהודי,נוצרי,מוסלמי,הינדי, או אחר כלשהוא, כל אחד מאלו שונה מרעהו אינו נזקק להוכחה לקיומו (המאמינים עצמם הם ההוכחה הניצחת והם אף מוכנים להרוג כל מי שאינו מכיר בכך.)

ישנם אף אלו הטוענים שה"אלוהות" הינה בעצם היקום כולו אלוהים אינו חיצוני למציאות זו ובך אף אנו חלק מהאלוהים גישות אלו חלקן באמונות המזרח וחלקן פרי עבודתם של הפילוסופים.גישה זו באם היא מביאה מזור לכאב הקיומי, מה טוב, והיתרון שבה ,שזו גישה מכילה, שאינה מצווה להרוג או להמיר את אמונתו של מי שאינו אוחז בה.גישות פרקטיות יותר כגון סמים קלים\קשים כתות למיניהן, אמונה סתמית במדע\הומניזם\א"י השלמה, מקלות על כאב הקיום\פחד החידלון.

תוך החיפושים ברשת נתקלתי בהרצאה מרתקת לגבי "מתי הפכנו ליהודים?" , של ד"ר יגאל בן נון, המרתק בהרצאה זו הוא שהיהדות כדת "אוניברסלית" ו"מונותיאיסטית מופשטת", הגיעה לכך רק באזור האלף הראשון לספירה ובניגוד למשל לנצרות ולאיסלם תנאי הסף להיותך יהודי אינו אמונה באלוהים אלא קיום מצוות מעשיות , מילה , שבת, הגבלות מזון וכולי שכולם התגבשו במאה ה 16 ב"שולחן ערוך" של יוסף קארו.

בינתיים אין לי כל הצעה להתנהלות נאותה ,למעט הציווי :"עשה כמיטב יכולתך והשתדל לעשות מה שמהנה אותך; גם לא לעשות כלום זה בסדר" שעליו אני משתדל להקפיד. ובמידה שאמצא דבר טוב מזה אודיעכם דבר.

באשר לחג הסוכות (בפרוש לא חג מתן התורה) המסיים את חגי תשרי ;חג חג חביב עם הקשר היסטורי לעם היהודי שאני נמנה עליו , אין הוא חג יהודי כבד, ומאפשר גם לחובשי כיפות וקפוטות לתור בהמוניהם את הארץ.

עד כאן ביקורת חגים ובהמשך קצת על מה שקראתי.

ספרים

עד שיום אחד של שמי זרחין

ספר מופלא שגיבוריו נעים בטבריה של שנות ה60 ממש גם שנות נעורי, ההוויה של הגיבורים עולים חדשים וטבריינים עסליים מציגים לי טבריה קסומה ותאור מרתק של משפחות והעובר עליהן במרוצת שנים אלה.  מרתק.

סיפור פשוט של ש.י. עגנון

במהלך לימודי הספרות בתיכון למדנו שתי יצירות שלו, הראשונה "תהילה" סיפור קצר הרשימה אותי כבר אז, השניה "תמול שלשום" כחלק מהיצירות לבגרות המאיסה עלי את הסופר.

למרות זאת רכשתי את כתביו וניסיתי לחזור ולקרוא בהם- לשוא.

והנה , כנראה בשלתי לכך; בעקבות הערה על הספר שהעיר חיים שפירא, התיישבתי לקרוא בו; ובסגנונו של עגנון "לא הנחתי אותו מיידי" . אכן סיפור פסיכולוגי מרתק שלא היה מבייש בכושרו לרתק גם כל רומן מתח סקנדינבי.

אני מצרף דו שיח שמתאר עגנון בין יהודי לחייל צעיר ברכבת. מופלא ומצחיק דומה לבדיחות שכה אהבתי מ"ספר הבדיחה והחידוד" של דרויאנוב.

sipurpashut_inthetrainומה רע בקטע הבא הלקוח מ "בנערינו ובזקנינו" שבו הילד היתום מאימו, זילברמן מתגורר אצל דודתו (אחות אימו) ובעלה ה"זקן" בקטע על שניהם. מופלא ומובן לי יותר בגילי המופלג.

old_man_agnon

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*